onsdag 26. oktober 2011

Frokostbrød med skålding

 
 
100 gr siktet fint rugmel, 2 dl kokt vann

Til deigen : 800 gr hvetemel, Ca 6 dl vann, 1 ts salt, en halv pose med tørrgjær, 1 ss lys sirup og 1 ss maltextrakt.
 
Skåldingen lager jeg helst dagen før. Ta melet i en bolle og tilsett kokende vann og bland det godt sammen. Når det er rom temperert så legg plast folie over bollen, og la det stå til neste dag.
Ta mel, gjær, salt, sirup, maltextrakt og vann i eltebollen. Hold av litt vann og spe på med underveis. Kjør og elt deigen til deigen slipper bollen. Ha i skåldingen i 2-3 omganger, elt godt mellom hver.

 
Ha et klede over og sett til heving i en time.  Jeg har en snart 30 år gammel Tupperware bolle som jeg setter lokk på, veldig praktisk
 
 
Del opp i 2 stor og 2 små emner, og rundvirk de.
 
For å få en blomst presser du en rund stokk ned over den store bollen og gjør dette i et kryss. Da får du plass til den lille bollen i midten, og presser deretter “blomsten” sammen. Jeg hadde ingen rund stokk så jeg brukte siden på hendene- derfor ble blomsten min litt mer utydelig enn om det hadde blitt presset med rundstokk.
 
Legg blomsten opp ned på et rugmel strødd bakeklede og la det heve i en halv time. Med klede over.

 
Vend brødet over på et steke brett med bakepapir og stek det på 220 Oc på nederste rille i ca 35 minutter. Avkjøles på rist.

Det vanskeligste med dette brødet er å vente med å skjære i det til det får avkjølt seg litt- Velbekomme  !

1 kommentar: