tirsdag 3. januar 2012

Foccaciaen sin søster

Dette er et brød som passer til mye- med ost på, tilbehør til middag, spekemat osv.På sommeren så har vi 3 mursteiner liggenede inne i grillen. De smøres med litt olje før deigen legges på. Lukker ned lokket og etter ca 20 minutter har vi nydelig brød til grillmaten. Denne gangen stekte jeg det i ovnen på 220 o ! Jeg måler aldri opp, det blir en dæsj til deigen ikke er for tung men god og seig. Elter den godt og vel i Kenwooden- her er en ca oppskrift
 

ca 8 dl hvetemel
ca 3 dl vann
En halv pakke med tørrgjær eller fersk
En knype med salt

Enkelt og greit. Den står og hever minst en time før jeg har den på stekebrett og hever en stund til. Jeg bruker olivenolje (denne gangen med smak av sitron) til å få deigen ut av bollen. Tar litt på hendene og deigen sklir ut og smører den på toppen også med et tynt lag olje. Du kan bruke det krydderet du har og liker- denne gangen brukte jeg Rosmarin og en liten knype med flaksalt.
 
 
 
Velbekomme

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar