onsdag 17. oktober 2012

Havrekjeks

I Lev Landlig  nr 5/2012  så fant jeg oppskriften på havrekjeks
 
 Mimrer tilbake til 1990-1992 da jeg gikk på hjelpepleier skolen, leste mange lekser og var alene mor. Havrekjeksene var så gode å kose seg med til lekselesingen, og de var populære hos sønnen min også.  De er jo også ganske så sunne- de kommer til å bli gjengangere igjen her i huset hvert fall! Nydelige med brunost og syltetøy/marmelade.

 

5 dl havregryn
2 dl melk
125 gr smør
2 dl hvetemel
1 ts bakepulver
1 ts salt
1 ts sukker

 


Svell havregrynene i melken i ca 10 minutter. Rør inn smeltet smør og bland inn alle de tørre ingrediensene.
Kjevle deigen ut til ca en halv cm tykkelse.  Trykk ut kjeksene med et rundt glass. Legg kjeksene på et bakepapir kledd stekebrett og prikk de med en gaffel. Stek havrekjeksene på 200 grader i ca 15-18 min.
 
Jeg doblet oppskriften og da ble det passe mange !
 
Velbekomme
 
Klem Monica
 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar