søndag 2. februar 2014

Hjemmelaget pølse helt fra bunnen

har jeg hatt lyst til å prøve en stund.
I går var dagen for det og det ble urtepølse
 

1/5 kg svinefarse
1/5 kg lam
1/5 kg storfe (vi brukte høyrygg)
1 potte persille
1/5 potte rosmarin
1/5 potte gressløk
ca 1/5 l melk
1 skvett fløte
1-3 ss salt
1 ss grovmalt pepper
tarm (vi kjøpte den hos den lokale slakteren)


Vi malte alt kjøttet tre ganger. Begynte med den grovhullete og sluttet med den fineste kvernen. Vi hadde i saltet fra den andre runden. Deigen skal bli en seig masse. Flere ganger det kvernes, jo finere blir pølsene. Bland sammen alle kjøttslagene og ha i urter og spe med væske. Vi brukte tørkete urter. I halvparten av deigen hadde vi i chili for litt hottere pølser.
 

Monterte på pølsehornet og tredde på tarmen. Tarmen må ligge i kaldt vann en god stund før den skal brukes, og skylles igjennom med vann.
Jeg hadde ikke klart denne jobben alene, selv om vi var to fikk vi litt luft i pølsa. Vi trakk pølsene i buljong og stakk hull på "blemma".

 
Nå er de klar for oppbevaring i fryseren eller legges i stekepanna. De kan spises nå, men ser penere ut med litt bruning syntes jeg.
 
Vil jeg gjøre dette igjen ? Det tror jeg ikke- det vil i såfall bli svært lenge til. Det var mye jobb og jeg mistet appetitten under prosessen. Særlig det med tarmen.
 Finn liker de godt og han har til og med en som pålegg til søndagsfrokosten.
 
 
 
Ønsker dere en fin  uke !
 
Setter så stor pris på alle som titter innom.
Blogging er ikke det samme uten dere !
 
Smil og klem
 
Monica

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar